Manet/Tatran

Popis

Manet S 100

Manet manet100S 100, typ 01/A je luxusní skútr, vybavený motorem o malém obsahu. Prošel několikaletým vývojem, při němž byly odstraněny závady, které se vyskytovaly v prvních sériích. Konstrukčně je zcela nezávislý na ostatních strojích čs. výroby, s nimiž nemá společných součástí, kromě příslušenství. Hlavní důraz se u něj klade na úplnost vybavení a na jízdní pohodlí, přičemž cestovní rychlost je hledisko méně důležité. Umístění motoru v skříni pod sedlem vozidla a požadavek nuceného chlazení dmychadlem určuje jeho celkovou konstrukční koncepci. Pravý Čep klikového hřídele, uložený ve dvou kuličkových ložiskách, nese rotor dynamo spouštěče. Na rotoru je upevněno oběžné kolo radiálního dmychadla, které žene chladicí vzduch vodicím krytem na žebrovaný válec a hlavu příčně z pravé na levou stranu motoru. Levý Čep klikového hřídele je uložen v jednom kuličkovém ložisku a nese na svém konci dvojité řetězové kolo, které pohání dvojitým řetězem buben spojky. Spojka má čtyři přítlačné pruž Hlavní i předlohový hřídel převodovky jsou nyní spolehlivě uloženy každý v dvou kuličkových ložiskách Převodovka se spojkou s primárním převodem jsou mazány společnou olejovou lázní. Má 4 převodové stupně, které se řadí dvouramennou kolébkovou nožní pákou, jejíž konce vystupují nad podlážku na levé straně. Vyšší stupně se zařazují tlakem paty, nižší tlakem špičky nohy. Karburátor má zařízení pro běh naprázdno a bovdenem ovládaný sytič pro snadné spouštění motoru. Ke karburátoru je předřazen účinný čistič vzduchu, uložený ve skříni tlumiče sání. Výfukové potrubí je zakončeno tlumičem výfuku, upevněným naspodu po levé straně zadního kola.

Elektrické zařízení

Elektrická soustava skútru Manet S 100-01/A má dva charakteristické znaky: jednak jsou to dva šestivoltové akumulátory, zapojené do série, a dvanáctivoltový dynamospouštěč. Dynamospouštěč má jako dynamo výkon 60 W, jako spouštěcí elektromotor má výkon 300 W. Spínací skříňka je na krytu elektrické instalace. Pod tímto krytem jsou: regulátor napětí se stykačem spouštěče, destička se čtyřmi tavnými pojistkami a přerušovač ukazatelů směru. Dole prostřed předního ochranného štítu je skříň s oběma akumulátory. Červené kontrolní světlo nabíjení je vedle spínací skříňky vpravo. Na levém řídítku je otočný přepínač, kterým se přepíná dálkové a potkávací světlo. Na objímce přepínače je tlačítko houkačky. Na pravém řídítku je obdobná objímka, jejímž natáčením se zapínají levé nebo pravé ukazatele směru (dva jsou vpředu, každý na straně předního krytu, a dva vzadu po stranách krytu zadního kola). Rychloměr má vlastní osvětlení číselníku a počítače kilometrů.

Podvozek

Hlavním nosným elementem podvozku je otevřený páteřový rám, typický pro skútry. Vpředu nese hlavu řízení, V niž je uložena přední vidlice s kolem se sunutým kyvným ramenem. Přední kolo má jednu pružinu, uloženou nad kolem. Uvnitř pružiny je umístěn kapalinový tlumič pérování. Dolní konec hlavního rámového nosníku je spojen oběma konci dvojitého trubkového nosníku, tvarovaného pro uchycení pérování zadní kyvné vidlice a ostatních částí podvozku. Zadní kyvná vidlice má po každé straně po jedné pružině. Jediný kapalinový tlumič pérování je na levém rameni vidlice. Hluboký přední blatník navazuje svým tvarem organicky na přední masku, v níž je vpředu zapuštěn světlomet Maska přechází v široký kryt, který chrání nohy řidiče. Kryt navazuje dole na podlážku, prodlouženou po obou stranách krytu motoru. Zavěšení zadního kola: 1 — zadní kyvná vidlice; 2 — kapalinový tlumič pérování; 3 — zadní opěrná trubka rámu; 4 — šroubovitá pružina zadního pérování Kryt motoru je skříňový. Jeho zadní část přechází v hluboký zadní blatník. Nahoře nese kryt motoru dvojsedlo, za nimž je upevněn nosník zavazadel. Pod sedlem, v horní části krytu motoru, je uložena nádrž na palivo, jejíž kohout se ovládá zvenku, z levé strany, klíčkem spínací skříňky. Řídítka jsou kryta panelem, v jehož přední horní části je zapuštěn rychloměr. Zároveň s řídítky se otáčí i přední ochranný štít z organického skla. Proti předešlému provedení skútru Manet má nový typ zlepšený tvar štítu, S rámovou výztuhou z kovové trubky. Štít je zároveň i vyšší, takže poskytuje lepší ochranu.

 

 



S 125 Tatran

Už místo jeho narození Povážská Bystrica napovídá, že jde o bratra známých skútrů Manet S100 a S125.

Kdybychom mu rozepnuli kabát, našli bychom známé ledví. Nový je kryt motoru, přední blatník a jméno. jednou z mála věcí, které jsme mohli „staré“ stopětadvacítce vytknout, byl špatný přístup k seřizování motoru zejména spojky a zapalování. Obě věci jsou u Tatrana jako na dlani. Dokonce u spojky nemusíme ani šroubovat, stačí jen odklopit víčko.

Podívejme se však na nový skútr podrobněji: Manet S100 byl určen především pro rychlý a pohodlný městský provoz. Záhy však dokázal dálkovými cestami do Moskvy, Leningradu, na černomořské pobřeží a nakonec svým vítězstvím nad Sinajskou pouští, že má všechny předpoklady pro „velkou turistiku“. Když úkol městského dopravního prostředku přesvědčivě převzala malá dvousedadlová Jawa 05, jeho sestra z téhož závodu, bylo definitivně rozhodnuto o zvýšení obsahu na 125 cm‘. Tak vznikl silnější typ S 125, přímo určený pro náročnější turistiku. Jeho konstruktéři se nespokojili jen se zvětšením vrtáni z 50 na 56 mm. I při zachování co nejvyššího počtu společných náhradních dílů byl motor značně změněn. Klikový mechanismus má zesíleně Čepy, je lépe vyvážen, ojnice je uložena na jehlách v kleci. Hlavní ložiska kliky jsou zvětšena, stejně jako sedlo pod váiec Karburátor má větší difuzér o 2mm, a je opět se sytičem. Hlava válce má mohutnější žebrování a rotor dynamospouštěče má účinnější dmychadlo. Pólové nástavce dynamospouštěče jsou lisovány za studena. Převodovka zůstala celkem beze změn, a bohužel, zůstalo i celkem ne dosti přesné řazení. Sekundární řetěz se zvětšil na 5/16 a dostal se tak na úroveň „dospělých“ motocyklů.

tatran2Snad ještě podstatnější změny doznal podvozek. Obdélníkový profil 34x 45 mm byl nahrazen neobyčejně tuhou trubkou 55/2 mm a Čepy přední i zadní kyvné vidlice jsou uloženy v gumových pouzdrech, takže nevyžadují vůbec žádnou údržbu, mazání ani opravy. Je to naše první jednostopé vozidlo s tímto uložením. Není třeba se bát nepřesného vedení kol o tom svědčí skutečnost, že stejné uložení kyvných vidlic používá i jedna z technicky nejvyspělejších značek BMW u všech svých motocyklů od 250 až do 600 cm. Vynikající jízdní vlastnosti byly vedle velmi dobrého pérování jednou z největších předností skútru S 100. Tužším rámem se nyní bezesporu ještě zlepší.

Slitina brzdových bubnů má nové složení, je podstatně pevnější, takže už nehrozí vymačkávání lůžek drátů. Také ochrana ložisek před prachem a vodou byla zlepšena a konstruktéři si tím slibují zvýšení životnosti jinak dosti slabých ložisek kol.

Nový kryt skútru má na obou stranách odklápěcí víčka, která zlepšují přístup k seřízení spojky, karburátoru a k cívce s kondenzátorem, a na pravé straně dole je nóvé důležité vičko kontaktů přerušovače. Po sejmutí krytu zůstává osvědčený výborný přístup k celé hnací skupině. Škoda jen, že není pamatováno ještě na vhodnější kontrolu hladiny oleje a na přístupnějším místě.

Průhled

Průhled Manet
Průhled Manet Průhled Manet

Schema

Rozměry Manet S...
Rozměry Manet S100 Rozměry Manet S100
Schema Manet S1...
Schema Manet S100 Schema Manet S100