Sraz skútrů Heinkel

handy 069_mNa svatek Boziho tela, pri prekrasnem pocasi poradal v malem mestecku Enger, jizne od Hannoveru, mistni Heinkel klub sraz veteranu, rozdeleny do tri kategorii:

Parni automobily, seslo se dvanact posadek, vetsinou firmy Stanley, z roku 1912, vytapene petrolejem, plynem ci topnym olejem, pri spotrebe asi 30 litru paliva a padesat litru vody / 100 km.  Bohuzel uz pri startu vyslehly ze dvou aut plameny, takze do cile dojelo jen 10 aut.

 

Dale pak asi 30 motocyklu  do roku vyroby 1914, ktere ujely pri okruzni jizde asi 70 km, obcas za fyzicke pomoci divaku a hlavne kolem 40 skutru znacky Heinkel mistniho klubu.

Ja jsem dostal pozvani od pana starosty a aktivniho clena, abych ceskou druzetou zpestril jednotvarne pole skutru, coz se opravdu podarilo, nebot cezety jsou v zapadni casti Nemecka nezname.

Stroje Heinkel se zacaly vyrabet po valce, kdy panu Heinkelovi bylo zakazano vyrabet dosavadni letadla. Vyrobilo se 160 000 skutru, od kubatury 150 ccm do 175 ccm pri 9,5 PS,    s jednovalcovym ctyrtaktem. Razeni je otocnou rukojeti, 4 stupne, ulozeni motoru v silentblocich, max rychlost s plexi az do 110 km/h.

Velmi zajimave byly ruzne upravy skutru, jako vetrani dvema ventilatory z pocitace, pricemz bylo sedadlo ulozene na nekolika hlinikovych podlozkach, kvuli cirkulaci vzduchu.

Stejne tak byla velmi odborne provedena replika sidecaru Royal, kompletne zhotovena z hliniku, spolecne s privesem. Z tzv. Kabinenroller (maleho ctyrkoloveho auta tez zn. Heinkel) byl prevzat motor, ktery mel i zpatecku. Skutry m.j. nakoupila r. 1962 i nemecka posta, pro kterou byly vyrabeny privesy, s kterymi postak najel primo pod postovni schranku a tuto vyprazdnil.

Bohuzel me pozvani do Ceska clenove zdvorile odmitli, nebot jejich prumerny vek byl kolem 70-ti let a to doslova prelozeno, pry bez plenek uz nejde.

 

Antoní Kratochvíl