Vibrace motoru

Dejte si pozor při opravě klikové hřídele a nebo výměně ojnice!

Mám totiž špatnou zkušenost která se mi stala v roce 1993 když jsem renovoval svého prvního skútra, před renovací jsem žádné zvláštní vibrace nepociťoval a to jsem s ním jezdil asi rok a najel asi tisíc kilometrů, ale jaké bylo mé zklamání když zgenerálkovaný motor se choval poněkud podivně, při volnoběhu bylo vše takřka v normálu, při středních otáčkách to bylo podezřelé a při středně vysokých otáčkách byli vibrace již tak intenzivní do stupaček i řidítek že se nedalo jet rychleji než asi 65km/h což před opravou byla zcela běžná rychlost!

A teď k té zkušenosti. Řekl jsem si když renovace tak kompletní i když motor na tom nebyl zas tak špatně. Nechal jsem udělat výbrus a v opravně mně ukecali že výbrus bez klikovky nemá cenu tak jsem přistoupil i na klikovku to jsem ovšem nevěděl jakým (odborníkům ) to svěřuji. že mě namontovali ojnici z jawy 350 to není až tak divné ale že je o necelých 150g těžší než původní ojnice je podstatná závada, odtud tedy pramení zmíněné vibrace. 

Na následujících fotkách jsou vyobrazeny dva typy ojnic o kterých jsem zjistil že byli použity pro skútry čezeta první se používala většinou u typu 501 ta druhá většinou pro 502 a 505 


Masivní oko ojnice s nalisovaným ocelovým ložiskem a čepem z plného materiálu. V setrvačníku odlehčovací otvory 22mm.

setrv_det_teoj_te_det


oj-te_1

 


Odlehčená ojnice z kvalitní oceli vnější část ložiska tvoří samotná ojnice, čep taktéž odlehčen dírou 8mm.V setrvačníku jsou odlehčovací otvory 18mm.

 oj-leh_1setr_det_lehoj_le_det




Tyto ojnice nelze vzájemně zaměnit protože každá má jiné nároky na odlehčovací otvory v setrvačníku.

Doporučení

Pokud renovujete skútr převážně pro veteránsé účely s předpokladem že najedete ročně kilometry řádově ve stovkách z vlastní zkušenosti doporučuji. Klikovku rozebrat na ojnici zkontrolovat obž?né dráhy čepu a oka, v případě že nejsou výrazně opotřebeny lze eventuelně vyměnit válečky za nové a klikovku zkompletovat a vystředit.