Maico Mobil - automobil na dvou kolech I

.

Maico Mobil - automobil na dvou kolech INedávno jsem obdržel link na stránky o netradičním skútru Maico-Mobil 151, vyráběném v německém městě Pfäffingen v 50-tých letech. Skútr byl poprvé představen na Reutlinger Show v červnu 1950. Byl prezentován jako „automobil na dvou kolech“.
Dovolil jsem si tento článek převzít ze stránek maicomobil.de a pro čtenáře neovládající záludnosti jazyka německého, obsah přeložil. Římská číslice I v nadpisu napovídá, že můžete očekávat pokračování. Na otázku, co je vlastně Maico-Mobil MB 151, je těžké odpovědět. Plně okapotovaný motocykl nebo pravý skútr? Tato otázka však pro tehdejší zájemce hrála jen vedlejší roli. Hledali hlavně ochranu proti ušpinění , bezpečnou stabilitu, úsporný provoz a solidní jízdní komfort. To všechno Maico-Mobil poskytoval, další úvahy byly zbytečné. Konstrukce částečně vychází z motocyklu M151. Přední vidlice je obdobná jako u motocyklu a je provedena klasicky se dvěma tlumiči. Uložení zadního kola je však řešeno jako kyvná vidlice. Pro zadní pérování slouží dvě samostatné pružiny. V jedné pružině se nachází gumový dorazový váleček. O tlumení a zabránění vybočení pružin se starají dva gumové pásky. Maico-Mobil je stejně jako motocykl M 151 vybaven koly 3,00-14“. Pedál nožní brzdy na pravé straně je netradičně nasměrován dozadu. Místo špičkou nohy se brzdí patou.
Skútr není vybaven standardním motocyklovým stojanem. Pro odstavení skútru slouží vytvarovaný boční stojánek umístěn na konci levé stupačky. Při výměně pneumatiky se musí skútr položit na pravý bok. Hnacím agregátem je dvoutaktní jednoválec 148ccm/6,5 koně, který je převzat z motocyklu M 151. Z důvodu optimální rozložení hmotnosti je umístěn přibližně uprostřed rozvoru kol. Benzínová nádrž 8,5 l je umístěna ve výšce hlavy řízení. Je tak dosaženo dobré stability a jednoduché obsluhy. Motor je chlazen radiálním ventilátorem, který je poháněn klínovým řemenem z klikovky. Třístupňová převodovka je ovládaná z řidítek, obdobně jako u motocyklu M 151. Pro převod síly na zadní kolo slouží řetěz, který má díky odpružení celé zadní kyvné vidlice konstantní napínaní, a proto není tak namáhán.
Kompletní kapotáž je vytvořena z lehkého tenkého plechu. Přední část kapotáže je dostatečně široká pro zakrytí nohou řidiče. Nahoře na ní navazuje 50 cm vysoké plexisklo, které je součástí sériové výbavy. Plexisklo dokonale chrání přístrojovou desku, na kterou je dokonce možné nainstalovat autorádio. Vepředu je umístěn napevno reflektor z tehdejšího automobilu Opel Kapitan, který se neotáčí s řidítky – absolutní novinka u jednostopých vozidel v té době. Karoserie pokračuje plynule dozadu, kde je umístěna rezerva a po bocích vytvořen prostor pro zavazadla. Sedačka spolujezdce je výklopná, aby byl k zavazadlům pohodlný přístup. Motor je přístupný přes dvě nahoru výklopná dvířka.
Karoserie je sice svérázná, ale hlavně účelná, protože chrání jezdce před špínou odletující od kol a před proudícím vzduchem. Teplý vzduch z motoru proudí v zimě do prostorou nohou. Jízdný komfort pro jednostopá vozidla dodnes ojedinělý.
Plexisklo, prostorná schránka na zavazadla, schránka na rukavice, karburátor s dvojitým šoupátkem, dálkově ovládaný přeplavovací kolík, 35/45 W reflektor a rezervní kolo jsou sériovou výbavou MB 151. Spotřeba 2,1 l/100 km, hmotnost 122 kg, max. rychlost 75 km/hod, zajímavá konstrukce jsou příkladem účelného vozidla pro potřeby tehdejší doby. Cena byla 1680,- DM.
Maico-Mobil bylo geniální vozidlo, které však „nešmakovalo“ všem, a proto se nikdy rozsáhle neprosadilo. Zájem o tento typ vozidla nebyl nijak velký. Maico-Mobil byl na německých silnicích vždy ve stínu. Maico-Mobil MB 151 se vyráběl 1 rok (600 ks), pak přichází MB 175 (6000 ks) a MB 200 (3000 ks) s většími dvířky, jednodílnou karoserií a 4-stupňovou nohou ovládanou převodovkou, který byl oblíbený hlavně v Anglii a Holandsku. V roce 1955 se objevuje Maicoletta a produkce Maico-Mobil byla zastavena. Pro velký zájem z Velké Británie ještě v Pfäffingenu vyrobili v roce 1957 sérii 200 ks. V roce 1958 byla výroba oficiálně ukončena.
Doba pro auto na dvou kolech na začátku 50-tých let nebyla ještě vhodná. Na začátku hospodářského rozmachu byl zájem v Německu o příruční skútr nebo o střechu nad hlavou. S pohledem na dnešní italské, japonské a korejské maxi-skútry je jasné, že Maico-Mobil předstihl dobu ne jen o roky, ale i o desetiletí.

Po zadání "Maico Mobil" do vyhledávače můžete najít hodně stránek o tomto skvostu, např.:

http://maicomobil.de
http://philippe-devant.over-blog.com/album-217146.html
http://www.buema.ch/vespa/das_maicomobil.htm

You have no rights to post comments

Vložit na stránky

Kontakty

Předseda Skútr klubu Čezeta:

Jitka Papežová
jitka@skutrklub.cz

Administrátor stránek:

Miroslav Gerža
admin@skutrklub.cz

Přihlášení

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account