Čezeta 250 "Piggy"

Zdravíme všechny příznivce skútrů Čezeta!

Rádi bychom se touto cestou podělili o informace a pár fotografií našeho dalšího stroje, který brzy rozšíří rodinné depo (skútry Čezeta 501/03, r.v.1959 a Čezeta 502/00, r.v.1962, soutěžní „čtyřkvalt“ ČZ 150C, r.v.1953 a ČZ-Cagiva Roadster 200 4T).

Původně jsme tuhle pětsetdvojku z roku 1962 přivezli rozebranou doslova na prvočinitele jako zdroj náhradních dílů. Jenže žádné nebyly potřeba, a tak se dlouhá léta schovávala v garáži. Nápad zprovoznit ji a osadit motorem ČZ 250/455 hlodal dlouho (což mnozí znají a jistě pochopí), naplno se však rozběhl až začátkem letošní zimy a předcházely mu práce na renovaci podvozku (vidlice, kola, tlumiče). Karosérie vyžadovala, vzhledem k uskladnění původním majitelem „v kopřivách“, výraznější zásah, a tak se táta mohl v roli zručného klempíře plně realizovat (vyrovnání a vyvaření plechů, výroba nového kastlíku pro akumulátor, podsedlového plechu atd.).

Shánění motoru zabralo snad nejvíce času ze všech operací. Nakonec se nám naskytl exemplář, který sloužil dříve v "samodomo" krosce a původní majitel se k němu choval dost macešsky. Náročným provozem, ale určitě i kladivem, byly poznamenány snad všechny díly, o mazutu v převodovce, spálené spojce a nesmrtelném Hermetiku na všech spojích ani nemluvě. Zkázu dokonal přetržený sekundární řetěz, který navštívil prostor zapalování a vylomil i spodní uchycení spojkového automatu. Bohužel, pěkné kartery jsme ten den prošvihli na Aukru, takže došlo na opravu a fortel zkušeného svářeče, který na základě přesně slícovaných dílů (připravil táta) karter zase vylepšil.

Mezi jednotlivými operacemi se připravovala další důležitá součást – kotoučová brzda předního kola. Ortodoxním „Čezeťákům“ se nyní dopředu omlouváme, ale zmíněná konstrukce je zhotovena tak, aby nenarušovala celkovou linii a skútr bylo možné uvést bez velkých zásahů do původního originálního stavu. Retro motocykly a skútry teď přeci „frčí“, ne?! Polehčující okolností by snad mohl být fakt, že jednotlivé komponenty brzdy (tj.brzdový kotouč o průměru 220 mm, dvoupístový pevný třmen a hadice s pumpou) pocházejí také ze skútru, i když trochu jiného data výroby... Modifikovaný byl pouze přední náboj pro upevnění kotouče. Touto cestou bychom také chtěli poděkovat za spolupráci a hlavně trpělivost firmě Skútry Malšice, pánů otce a synů Punčochářových, http://www.skutry-malsice.cz/.

Intenzivní práce na dokončení právě probíhají (karosérie v lakovně, motor po opravě, připravena nová elektroinstalace, atd.) a ostrý start po znovuzrození se přibližuje. Při zkušebním provozu se brzda plně osvědčila, takže by neměl být problém zastavit i těch splašených 13 koní dvěstěpadesátky.

Přiloženo je několik fotografií, foto finální podoby dodáme později.

S pozdravem Vladimír a Petr Práškovi, Sezimovo Ústí

P.S. Na zadním kotouči se už pracuje!

 

Přidáno 5.1.2012:

Dobrý den, doplňujeme touto cestou příspěvek  týkající se úprav brzd skútru Čezeta.

Informace zveřejněné na webu Skútrklubu byly jen základní s tím, že je postupně doplníme, až se skútr v plné parádě vyklube na svět. Proti našim představám se komplikovalo snad vše, na co člověk může jen pomyslet.

Výbrus válce se stal díky pístu pochybného původu během na opravdu dlouhou trať, podobně například chromování lišt a doplňků. Z původně týdenních lhůt se postupně stávaly měsíční. Jedinými bezproblémovými záležitostmi bylo lakování karoserie ve špičkové kvalitě a dodací lhůtě (lakovna VSJ-strojírna CZ a.s. Planá nad Lužnicí) a soustružnické práce našeho "dvorního dodavatele" pana Václava Haškovce (díky moc!!!) spojené s přípravou uložení brzdových kotoučů. Co bylo v našich silách, jsme si zajišťovali sami, v ostatních případech jsme byli závislí na "odborníky".

O solidního řemeslníka či firmu člověk jen tak nezavadí. Naštěstí jsou ale výjimky!!! Po navázání perfektní spolupráce s panem Punčochářem, který nám umožnil zapůjčení různých provedení brzdových kotoučů i třmenů, vznikl další šílený nápad - zadní kotoučová brzda. Vzhledem k prostorovým možnostem byla komplikovanější instalace na přední kolo, místa zde při použití originálního středu kola s brzdovým bubnem není nazbyt. Proto je zvolen pevný brzdový třmen místo plovoucího, který je "prostorově výraznější". Proti původnímu plánu je brzda instalována na levou stranu, pravostranný třmen odpovídající velikosti jsme ani v nepřeberných zásobách v Malšicích nenašli. Na chvíli se objevil i nápad s osazením litých 12" kol, ale to by už nebyla ta pravá Čezeta. Prostor zadní vidlice zdánlivě umožňuje jednodušší montáž, ale velikost středu kola, resp. brzdového bubnu je opět limitující (i ventilek dokáže potrápit!!!). V každém případě jsou přední i zadní brzda namontovány, nyní doplněny o pancéřové hadice. Vzhledem k momentální nepřízni počasí zatím nedošlo na delší zkušební jízdu.

 Všechno nejlepší a úspěšný start do sezóny roku 2012 všem Čezeťákům

 

přejí  Vladimír a Petr Práškovi, Sezimovo Ústí.

Komentáře   

#1 505 2011-06-27 17:36
Sem sice ortodoxní Čezetář ale ta kotoučovka mě zajímá, bylo by možné to nějak trochu rozvést fotky podrobnosti atd třeba ve foru. díky Tomas
#2 marcel 2011-11-08 22:18
Pánové Práškové, ozvěte se mi na marcel@skutrklub.cz
Díky
Marcel
#3 Dr.House 2012-01-05 20:57
Krasna prace,moc se mi to libi.je to decentni a urcite to prispeje k bezpecnosti.Gra tulace.Stana
#4 skoty 2012-01-06 10:58
Neuvěřitelné, obdivuji invenci konstruktéra, klobouk dolů...Kdyby podobný vývoj mohl pokračovat legálně ve Strakonicích... škoda slov.Skoty.
#5 kamik 2012-04-29 20:41
Opravdu užasný,konečne bezpečné brzdy na tak krásném stoji.Pane Prášek,bylo by možné s Vámi promluvit. na kamikskola@centrum.cz Děkuji a držím palce