Čezeta 505-rikša

.

Popis

 

Čezeta 505 - rikšaPopis skútru Čezeta typ 505/01 rikša (tříkolka) 

 

Tříkolka 175 ccm - typ 505 je třístopé vozidlo, sloužící k dopravě jedné osoby a nákladu max. do 200 kg po udržovaných cestách se zpevněným povrchem.

Spojka je pětilamelová a běží v olejové lázni. Pět lamel je ocelových, pět lamel s korkovým obložením. Vypínání spojky se provádí jednak levou rukou prostřednictvím páčky na řídítkách, pro řazení převodů je vypínání spojky samočinné prostřednictvím zvláštního zařízení (automatické vypínání spojky) ovládaného hřídelem řazení.

Převodka má čtyři převodové stupně. S klikovou skříní tvoří jednotlivý blok motoru. Zasouvání převodových stupňů je nožní a provádí se dvouramennou pákou, která je na levé straně karoserie. Zasouvání je opatřeno elektricko-optickým ukazovatelem zasunutého chodu naprázdno (volnoběhu mezi I. a II. stupněm).

Převod sil je řetězy. Primární převod je zakryt levým víkem skříně a běží v oleji.

Přenos výkonu od převodové skříně je proveden sekundárními řetězy přes předlohu na diferenciál, který je spojen se zadními koly kyvnými poloosami.

Použit je karburátor Jikov 2924 SD 11 (se sytičem) s průměrem difuséru 24 mm. Je v něm zamontována hlavní tryska 90 dle Solex, volnoběžná tryska 45 dle Solex, pro zajíždění stroje je poloha jehly šoupátka ve IV. zářezu shora a regulační šroub volnoběhu povolen o 1/4 otáčky doleva. Po zajetí stroje upravte polohu jehly šoupátka na II. zářez shora a regulační šroubek volnoběhu tak, aby byl povolen o 1/2 - 1 otáčku doleva od zatažené polohy.

Kola - paprsky kol jsou lisované, přivařené na brzdový buben. Ráfky jsou sešroubovány 6 šroubky M6 ze dvou polovin a upevněny na paprscích 6 maticemi M10.

Brzdy - zadní (na obě kola) je obsluhována pravou nohou. Při plném sešlápnutí lze zadní brzdu zajistit ruční páčkou rohatky, která je umístěna na pravé straně tunelu, a to jako zajištění vozidla proti samovolnému rozjetí.

Přední brzda je obsluhována pravou rukou a její seřízení je možné bez použití nářadí - maticí na páčce přední brzdy předního kola. Jemné seřízení na bowdenu přední brzdy na řídítkách.

Čezeta 505 - rikšaKaroserie je dvoudílná. Přední část je samonosná, svařovaná z lisovaných částí, které přecházejí vzadu do trubkového rámu (profily obdélníkového průřezu), kde je uložen motor, krytý odnímatelnou částí karoserie.

Zadní část je trubková konstrukce, k níž jsou připevněna kyvná ramena zadních kol, odpružená válcovými pružinami s olejovými tlumiči nárazu. Pohon zadních kol je proveden řetězy přes předlohu a diferenciál. Na horním rámu je připevněna ložná plocha 1200 x 1100 x 350, pod níž je zavěšena schránka baterie, schránka pro reservní kolo a nářadí. Obě části karoserie jsou spolu sešroubovány 4 šrouby (2 M12x55 a 2 M12x85).

Nádrž na palivo (obsah 12l) je lisovaná z ocelového plechu. Má patentní uzávěr kapkovitého tvaru. Hrdlo nádrže o prům. 40 je opatřeno sítem a výpustný kohout s filtrem, který zajišťuje reservu paliva cca 1 litr (stačí na ujetí 25 - 30 km). Na horní ploše nádrže je nosič zavazadel k přepravě zavazadla do váhy max. 15 kg. Připevněn je v přední části 3 šrouby M6 a v zadní části odvzdušňovacím šroubem nádrže. Nádrž je připevněna čtyřmi maticemi M8 v přední části karoserie.

Sedlo je pohodlné, s vložkou z mechové gumy. Je umístěno nad motorem, sedí na 4 gumových podložkách a je odnímatelné.

Řídítka mají vnější prům. 22 a šířku 685 mm. Držáky páček jsou opatřeny závity pro seřizování bowdenů spojky a přední brzdy seřizovacími šrouby. Jsou provedena z jednoho kusu a upevněna na sloupku vidlice dvěma upínkami, vykovanými z hliníku a sešroubovanými třemi šrouby M8.

Přední kolo je odpérováno kyvnou vidlicí s 2 hydraulickými tlumiči kmitů. Pérovací elementy jsou zavěšeny jedním koncem na kyvné vidlici a druhým koncem na sloupku řízení. Zdvih pérování je 100 mm, obsah tlumičové kapaliny v každém tlumiči je 50 ccm.

Pérování zadních kol je provedeno kyvnými rameny se spirálovými pružinami a tlumiči kmitů. Pérovací elementy jsou zavěšeny svými horními konci na karoserii. Zdvih zadního pérování je 100 mm, obsah tlumičové kapaliny v každém tlumiči je 50 ccm.

Zajištění stroje se provede odemknutím dvířek přístrojové schránky, natočením řízení doleva a zasunutím čepu v hlavě řízení. Odemknutí stroje se provádí opačným postupem.

Kontrolní lampičky. Držák kontrolních žárovek je připevněn uvnitř přístrojové schránky. Okénka kontrolních žárovek jsou ve věšáku na přístrojové desce.

Rychloměr je uchycen třmenem na levé straně přístrojové desky.

Kontrolní lampičky. Držák kontrolních žárovek je připevněn uvnitř přístrojové schránky. Okénka kontrolních žárovek jsou ve věšáku na přístrojové desce., a to levé s oranžovým světlem vyznačuje zařazení neutrálu mezi I. a II. rychlostí, pravé s červeným světlem slouží jako kontrola nabíjení dynama. Kontrolní žárovka se zeleným světlem upozorňuje na zapnutí blikacích ukazatelů směru. Přepínač ukazatelů směru je umístěn na pravé straně řídítek. Posunem páčky přepínače směrem dopředu, ukazujeme směr jízdy vlevo, posunem páčky dozadu směr jízdy vpravo.

Zapalování motoru je dynamobateriové. Osmipólový dynamospouštěč 12V/90W dává jako dynamo maximální výkon 100W při napětí proudu 12V. Jako spouštěč dává maximální výkon 0,25k při 300 ot./min. a napětí proudu 12V. Záběrový moment je 1 kgm při napětí proudu 9V. Stator dynamospouštěče je válcový, upevněn ke skříni motoru 4 šrouby M6 pomocí upínek. Na svém čele nese natáčivý přerušovač elektrického zapalování, přístupný zvenčí motoru po odejmutí víčka v pravém víku motorové skříně, dále svorkovnicí pro připojení vodičů, kondenzátor a uhlíky k odebírání proudu od rotoru.

Regulační relé se stykačem je umístěno na držáku středního trubkového rámu nad motorem. Slouží k regulaci napětí proudu dodávaného dynamospouštěčem spotřebičům při chodu motoru. Stykač startéru slouží k zapínání přívodu proudu k dynamospouštěči.

Dva olověné startovací akumulátory 3 MS 12, každý o kapacitě 6V/12Ah, zapojené v sérii, jsou uloženy ve speciální schránce, která je zavěšena pod ložnou plochou na pravé straně karoserie. U elektrického zařízení tříkolky je připojen + pól na kostru karoserie.

Kabely pro obvod spouštěče mají průřez 10 mm2.

 

Spotřebiče proudu:

Ve světlometu je dvouvláknová žárovka 12V, 35/35W a parkovací žárovka je 12V/1,5W.

Zadní červené koncové světlo se žárovkou 12V/5W je umístěno na víku schránky nářadí a osvětluje současně číslovou tabulku bílým světlem.

Brzdové světlo se žárovkou 12V/15W je vestavěno do tělesa zadní lampy a má oranžový odstín. Je ovládáno spínačem při brzdění zadní brzdou.

Ukazatelé směru a současně poziční světla - 2 přední bílé, 2 zadní červené, žárovky 12V/15W a 12V/3W (poziční). Přepínač směrových ukazatelů je umístěn na pravé straně řídítek.

Rychloměr je osvětlen žárovkou 12V/1,2W podle ČSN 30 4318.

Kontrolní světla jsou vybavena žárovkami 12V/1,5W podle ČSN 30 4317.

Zapalovací cívka značky PAL 12V (02-9215-05) - zapalovací svíčka PAL 14/240R nebo 14-7-RZ.

Houkačka Pal 12V, ovládaná tlačítkem v přepínači světel na levé straně řídítek, je umístěna na čelní stěně na držáku složeném z ocelových pásků.

 

 

Popis skútru Čezeta typ 505 rikša (změny oproti typu 505/01)

Původní typ, elektroinstalace 6V – bez dynamospouštěče a tím i bez možnosti zpětného chodu. Vyrobeno zřejmě velmi málo kusů

 

 

 

Popis skútru Čezeta typ 505/03 rikša (změny oproti typu 505/01)

Čezeta 505/03 - rikšaTakto byly označovány rikši s plechovým zákrytem ložného prostoru. Dokonce i při dodatečné montáži se jednalo o přestavbu a v technickém průkazu byl změněn typ 505/01 na 505/03. Pohotovostní hmotnost rikši se zvýšila o 46 kg (z 265 na 311 kg), ale celková hmotnost byla navýšena o 16 kg (z 545 na 561 kg), takže snížení nosnosti bylo jen o 30 kg (z 200 na 170 kg).

 

 

 

 

Autor: Marcel Malypetr

 

 

You have no rights to post comments

Vložit na stránky

Kontakty

Předseda Skútr klubu Čezeta:

Jitka Papežová
jitka@skutrklub.cz

Administrátor stránek:

Miroslav Gerža
admin@skutrklub.cz

Přihlášení

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account