Čezeta 502

.


Popis

Technický popis dle původní dokumentace (Technický popis a jízdní návod - I. vydání 1960).

 

Popis skútru Čezeta typ 502

Čezeta 502/00 Skútr 175 ccm - typ 502/00 a 502/01 je jednostopé vozidlo, sloužící k dopravě jedné nebo dvou osob s lehkým zavazadlem. Skútr je lehké, solidní konstrukce a samonosná karoserie je řešena tak, že plně vyhovuje vzhledovým i pevnostním požadavkům, chrání jezdce před nepříznivým počasím.

Použit je spalovací motor 175 ccm - dvoudobý s vratným vyplachováním, vybavený ventilátorem k nucenému chlazení válce motoru vzduchem. U typu 502/00 je k usnadnění startu doplněn dynamostarterem, u typu 502/01 je ke startování použito nožní páky.

Spojka je pětilamelová a běží v olejové lázni. Pět lamel je ocelových, pět lamel s korkovým obložením. Vypínání spojky se provádí jednak levou rukou prostřednictvím páčky na řídítkách, při řazení převodů je vypínání spojky samočinné prostřednictvím zvláštního zařízení (automatické vypínání spojky) ovládaného hřídelem řazení.

Převodka má čtyři převodové stupně. S klikovou skříní tvoří jednotlivý blok motoru. Zasouvání převodových stupňů je nožní a provádí se dvouramennou pákou, která je na levé straně karoserie. Zasouvání je opatřeno elektricko-optickým ukazovatelem zasunutého chodu naprázdno (volnoběhu mezi I. a II. stupněm).

Převod sil je řetězy. Primární převod je zakryt levým víkem skříně a běží v olejové lázni. Sekundární převod je zcela zakryt dvoudílným krytem.

Použit je karburátor Jikov 2924 S 11 (se sytičem) s průměrem difuséru 24 mm. Je v něm zamontována hlavní tryska 109 dle Solex, volnoběžná tryska 40 dle Solex, pro zajíždění stroje je poloha jehly šoupátka ve IV. zářezu shora a regulační šroub volnoběhu povolen o 1/4 otáčky doleva. Po zajetí stroje upravte polohu jehly šoupátka na II. zářez shora a regulační šroubek volnoběhu tak, aby byl povolen o 1/2 - 1 otáčku doleva od zatažené polohy.

Kola - paprsky kol jsou lisované, přivařené na brzdový buben. Ráfky jsou sešroubovány 6 šroubky M6 ze dvou polovin a upevněny na paprscích 6 maticemi M10.

Brzdy - zadní brzda je obsluhována pravou nohou a její seřízení se provádí otáčením křídlové matice na páčce brzdy zadního kola.

Přední brzda je obsluhována pravou rukou a její seřízení je možné bez použití nářadí. Obě brzdy jsou velmi účinné.

Karoserie je samonosná, svařená z lisovaných částí, které jsou voleny tak, aby byla zaručena jejich maximální tuhost a pevnost.

Nádrž na palivo (obsah 12l) je lisovaná z ocelového plechu. Má patentní uzávěr kapkovitého tvaru. Hrdlo nádrže o prům. 40 je opatřeno sítem a výpustný kohout s filtrem, který zajišťuje reservu paliva cca 1 litr (stačí na ujetí 25 - 30 km). Na horní ploše nádrže je nosič zavazadel k přepravě zavazadla do váhy max. 15 kg. Připevněn je v přední části 3 šrouby M6 a v zadní části odvzdušňovacím šroubem nádrže. Nádrž je připevněna čtyřmi maticemi M8 v přední části karoserie.

Skútr je vybaven pohodlným dvojsedlem s vložkou z mechové gumy. Pod dvojsedlem je vytvořena uzamykatelná schránka pro nářadí, hustilku, baterii a drobná zavazadla. Uzamčení je provedeno dosickým zámkem v zadní části. Po vyjmutí a překlopení dvojsedla na řídítka je celý prostor schránky přístupný. Schránka je připevněna na karoserii 6 maticemi M8.

Karoserie tvoří též stupačky.

Řídítka mají vnější prům. 22 a šířku 685 mm. Držáky páček jsou opatřeny závity pro seřizování bowdenů spojky a přední brzdy seřizovacími šrouby. Jsou provedena z jednoho kusu a upevněna na sloupku vidlice dvěma upínkami, vykovanými z hliníku a sešroubovanými třemi šrouby M8.

Pérování přední je provedeno kyvnou vidlicí opatřenou po každé straně jedním pérováním. Vlastní pérování odpružuje kyvnou vidlici šroubovou pružinou a útlum kmitů obstarává olejový tlumič kmitů. Pérovací elementy jsou zavěšeny jedním koncem na kyvné vidlici a druhým koncem na sloupku řízení. Zdvih pérování je 100 mm, obsah tlumičové kapaliny v každém tlumiči je 50 ccm.

Zadní pérování je provedeno opět kyvnou vidlicí s pérováním a olejovými tlumiči kmitů. Pérování s olejovými tlumiči jsou svým horním koncem zavěšena na karoserii. Zdvih zadního pérování je 100 mm, obsah tlumičové kapaliny v každém tlumiči je 50 ccm.

Zajištění stroje se provede odemknutím dvířek přístrojové schránky, natočením řízení doprava a zasunutím čepu v hlavě řízení. Odemknutí stroje se provádí opačným postupem.

Kontrolní lampičky. Držák kontrolních žárovek je připevněn uvnitř přístrojové schránky. Okénka kontrolních žárovek jsou ve věšáku na přístrojové desce, a to levé s oranžovým světlem vyznačuje zařazení neutrálu mezi I. a II. rychlostí, pravé s červeným světlem slouží jako kontrola nabíjení dynama.

Rychloměr je uchycen třmenem na levé straně přístrojové desky.

 


Popis skútru Čezeta typ 502/00

Zapalování motoru je dynamobateriové. Osmipólový dynamospouštěč 12V/90W dává jako dynamo maximální výkon 100W při napětí proudu 12V, jako spouštěč dává maximální výkon 0,25k při 300 ot./min. a napětí proudu 12V. Záběrový moment je 1 kgm při napětí proudu 9V. Stator dynamospouštěče je válcový, upevněn ke skříni motoru 4 šrouby M6 pomocí upínek. Na svém čele nese natáčivý přerušovač elektrického zapalování, přístupný zvenčí motoru po odejmutí víčka v pravém víku motorové skříně, dále svorkovnicí pro připojení vodičů, kondenzátor a uhlíky k odebírání proudu od rotoru.

Regulační relé se stykačem je umístěno na schránce baterie v zavazadlovém prostoru. Dva startovací akumulátory 6V/12Ah jsou uloženy ve schránce na nářadí. Jsou zapojeny za sebou a jeden z nich připojen kladným pólem na kostru stroje.

Spínací skřínka - další neoznačená plocha vlevo od nuly slouží k zapnutí proudu do spouštěcího obvodu při spouštění motoru. V této poloze je nutno během startování klíček přidržet a po naskočení motoru jej pustit. Vrátí se tlakem pružiny samočinně do polohy 0.

Kabely pro obvod spouštěče mají průřez 10 mm2.

 

Spotřebiče proudu:

Ve světlometu je dvouvláknová žárovka 12V, 35/35W s paticí Ba 20 d podle ČSN 30 4311.

Parkovací žárovka je 12V/1,5W s paticí Ba 9 podle ČSN 30 4317.

Koncová svítilna a stop světlo - pro koncové světlo je použito žárovky 12V/5W, pro stop světlo žárovky 12V/10W, dle normy ČSN 30 4319.

Rychloměr je osvětlen žárovkou 12V/1,2W podle ČSN 30 4318.

Kontrolní světla jsou vybavena žárovkami 12V/1,5W podle ČSN 30 4317.

Zapalovací cívka značky Pal 12V je upevněna na úhelníku uvnitř karoserie.

Houkačka je v době klidu stroje napájena z baterie a zapíná se tlačítkem na přepínači světel.

Zapalovací svíčka Pal 14/240.

Blikací ukazatele směru jsou opatřeny žárovkami 12V/15W. Přepínač blikacích ukazatelů směru je umístěn vlevo na přístrojové desce.

 

 

Popis skútru Čezeta typ 502/01

Zapalování je bateriové. Zdrojem proudu je šestipólové dynamo na stejnosměrný proud o výkonu 45W a napětí 6V.

Stator dynama je upevněn dvěma šrouby M6 ke skříni motoru. Nese přerušovač natáčivý (pro seřízení předstihu), regulátor napětí, svorkovnici, uhlíky a kondenzátor. Rotor dynama je nasazen na klikovém hřídeli a přitažen šroubem společně s vačkou, která ovládá přerušovač.

Regulátor napětí se samočinným spínačem je přístroj, který udržuje stálé napětí proudu a přepíná proud baterie na proud dynama. Přebytečným proudem, vyrobeným dynamem, se baterie dobíjí. Jakákoliv neodborná manipulace s tímto přístrojem se nedoporučuje, neboť továrna, ani výrobce regulátorů neručí pak za dynama ani za regulátory, které mají porušeno seřízení doteků regulátorů.

Akumulátor 14Ah, 6V, olověný s elektrolytem, zředěnou kyselinou sírovou. Je uložen ve schránce nářadí a zapojen na kostru kladným pólem.

Spínací skřínka automobilového typu je umístěna na pravé straně přístrojové desky.

Spínač „Stop“ je upevněn na držáku v pravé straně karoserie v prostoru pravých bočních dvířek.

Svorkovnice, umístěna u zapalovací cívky, slouží k odpojení kabelů vycházejících od motoru při demontáži motorového agregátu.

Spoje jsou provedeny lakovanými autokabely a opatřeny návlečkami s čísly. Kabely od dynama k spínací skřínce, od spínací skřínky k baterii mají průřez 1,5 mm2. Kabel svíčky má též průměr 1,5 mm2, avšak zesílenou isolaci. Od spínací skřínky k parkovací žárovce, k spínači „Stop“ a zadnímu světlu mají průřez 0,5 mm2. Zbývající kabely mají průřez 1 mm2.

 

Spotřebiče proudu:

Ve světlometu je dvouvláknová žárovka 6V, 25/25W s paticí Ba 20 d podle ČSN 30 4311.

Parkovací žárovka je 6V/1,5W s paticí Ba 9 podle ČSN 30 4317.

Koncová svítilna a stop světlo - pro koncové světlo je použito žárovky 6V/5 W, pro stop světlo žárovky 6V/15W, dle normy ČSN 30 4319.

Zapalovací cívka značky Pal je upevněna na úhelníku na levé straně uvnitř karoserie.

Houkačka je v době klidu stroje napájena z baterie a zapíná se tlačítkem na přepínači světel.

Blikací ukazatele směru jsou opatřeny žárovkami 6V/15W. Přepínač blikacích ukazatelů směru je umístěn vlevo na přístrojové desce (toto samozřejmě platilo jen pro první sérii, později byl přepínač přemístěn do speciálního plastového pouzdra umístěného na pravé straně řídítek v dosahu řidičovy ruky).

Zapalovací svíčka Pal 14/240.


Popis skútru Čezeta typ 502/05  (změny oproti typu 502/00)

Čezeta 502/05Řídítka jsou zhotovena z lehké slitiny vysoké pevnosti se zalitými ocelovými trubkami rukojetí. Jsou upevněna na sloup řízení dvěma šrouby M10 svírajícími dělený nástavek (upínku). Nesou ve svém výřezu rychloměr. Rychloměr je umístěn ve výřezu řídítek dvěma upínkami. Je osvětlen za jízdy v noci dvěma zabudovanými žárovkami.

Kontrolní světla jsou umístěna přímo v rychloměru. Levý světelný bod s oranžovým světlem vyznačuje zařazení neutrálu mez I. a II. rychlostním stupněm, pravý s červeným světlem slouží ke kontrole nabíjení dynama. Při zvýšených otáčkách motoru nesmí svítit.

Některé skútry typu 502/05 jsou vybaveny tlumičem sání s vestavěným mikrofiltrem. Čistící mikrofiltrová vložka je zhotovena ze speciálního porésního papíru.

K tomuto oficielnímu dodatku technického popisu je třeba ještě uvést, že změnou tvaru přepínačů na řídítkách došlo také k zavedení funkce světelné houkačky.

 


Popis skútru Čezeta typ 502/06 (změny oproti typu 502/01)

Řídítka jsou zhotovena z lehké slitiny vysoké pevnosti se zalitými ocelovými trubkami rukojetí. Jsou upevněna na sloup řízení dvěma šrouby M10 svírajícími dělený nástavek (upínku). Nesou ve svém výřezu rychloměr. Rychloměr je umístěn ve výřezu řídítek dvěma upínkami. Je osvětlen za jízdy v noci dvěma zabudovanými žárovkami.

Kontrolní světla jsou umístěna přímo v rychloměru. Levý světelný bod s oranžovým světlem vyznačuje zařazení neutrálu mez I. a II. rychlostním stupněm, pravý s červeným světlem slouží ke kontrole nabíjení dynama. Při zvýšených otáčkách motoru nesmí svítit.

Některé skútry typu 502/06 jsou vybaveny tlumičem sání s vestavěným mikrofiltrem. Čistící mikrofiltrová vložka je zhotovena ze speciálního porésního papíru.

K tomuto oficielnímu dodatku technického popisu je třeba ještě uvést, že změnou tvaru přepínačů na řídítkách došlo také k zavedení funkce světelné houkačky.


Autor: Marcel Malypetr

 

Schema




 

You have no rights to post comments

Vložit na stránky

Kontakty

Předseda Skútr klubu Čezeta:

Jitka Papežová
jitka@skutrklub.cz

Administrátor stránek:

Miroslav Gerža
admin@skutrklub.cz

Přihlášení

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account